PIK = Politiskt InKorrekt, på grund av mycket kärlek - till Israel
Startsidan visar de två senaste artiklarna - samtliga tidigare inlägg återfinns i Bloggarkivet. Läs dem - ingen kronologi

tisdag 12 december 2017

"Så löser vi problemen..."

Jaffaporten fotograferad från
Hotel New Imperials tak
Foto: Bertil
Jag blev vittne till en händelse i Jerusalem som gav en bild på hur det kommer sig att våld och hat mot judar blossar upp även hemma i "fredliga" Sverige.
Den synagoga i Göteborg, där jag flera gånger har varit gäst, utsattes nyligen för ett brandattentat som väckt mångas avsky men också förvåning.
Jag tror vi måste ta ett större grepp för att förstå den negativa utvecklingen i Mellanöstern och varför många hatar Israel.


Fotot på Jaffaporten ger en bra överblick över hur det såg ut på den plats jag nu ska berätta om, men det är naturligtvis taget vid ett annat tillfälle.
Först lite om vad fotot visar:

- Till höger är själva Jaffaporten, en av Jerusalems Gamla stads portar i ringmuren som omger staden. Den byggdes av den turkiske Sultan Suleiman den Store 1540. 
- Bildens mitt visar den del av muren som revs 1898, då den tyske kejsaren Wilhelm II besökte Jerusalem och ansågs vara för fin för att ta sig genom den trånga Jaffaporten. Istället revs ca 12 meter av muren (jag har själv stegat sträckan) så att kejsaren kunde fara in i staden med häst och vagn. Idag används hålet som bilväg.
- Till vänster syns den taxiparkering som utgör platsen för min berättelse.
- Till höger om körbanan syns det bänkar, och på en av dem satt jag.

Till historien hör att jag av en arabisk taxichaufför fick veta att förarna måste betala en rejäl slant för att få stå på parkeringen innanför Jaffaporten. Varje dygn passerar många tusen människor platsen och chansen att få körningar är mycket stor.

Hotel New Imperial  Foto: Bertil
Efter en lång varm dag till fots kom jag och min hustru tillbaka från västra delen av staden till Jaffaporten. Vi hyrde rum på Hotel New Imperial som ligger bara några steg innanför muren. Istället för att gå raka vägen till hotellet satte vi oss en stund på en av bänkarna för att njuta av värmen, vila fötterna och titta på folk, ett av nöjena i Jerusalem.
I ögonvrån såg jag hur en av de väntande taxichaufförerna övertalade en grupp turister att åka med honom istället, då den chaufför de bestämt körning med hade sprungit för att köpa något, förmodligen cigaretter. Turisterna, som inte kände någon särskild lojalitet till en viss chaufför, tackade småskrattande ja och hoppade in i bilen, som körde iväg. Strax kom den försvunne föraren tillbaka och insåg att passagerarna var borta. Han trodde väl de hade struntat i färden och gått vidare. Där kunde historien varit slut. Men det är den inte.
En tredje chaufför skvallrade om vad som hänt; att passagerarna blivit "stulna".

Vi satt på vår bänk i eftermiddags-solen och njöt av vinden från väster som drog genom luckan i ringmuren. Efter en stund kom taxibilen tillbaka och backade in på sin plats.
Den försmådde föraren exploderade genast i våldsam argumentation med sin kollega som drog till sig mångas blickar och öron. Jag spetsade mina sinnen, vad höll på att hända?
Grälet övergick strax i handgemäng! Rallarsvingar utdelades, en hel grupp taxiförare samlades kring de två kombattanterna. Man behövde inte kunna arabiska för att förstå vad det handlade om. Någon tog parti för den ene, en annan för den andre. Flera försökte gå emellan och avstyra en allvarligare utveckling. Gunilla ville att vi avlägsnade oss och gick undan en bit.
Jag reste mig men kunde inte slita mig från utvecklingen, det är inte särskilt "svenskt" att vuxna män slåss inför öppen ridå på en gata där hundratals människor passerade förbi som åskådare. Efter en stund kunde bråket lugna sig och återgick till högljutt gräl.
Jag måste ha sett extra skrämd och spänd ut, för plötsligt stannade en förbipasserande arabisk man intill mig. Han såg roat på mitt ansiktsuttryck och sade i mitt öra: "det är så här vi löser problemen här i Mellanöstern" 

I skrivande stund ropar löpsedlarna ut: Ännu ett brandattentat mot judisk byggnad, denna gång i Malmö. (En stad i södra Sverige) För några dagar sedan hölls demonstrationer i Malmö där människor skanderade att en intifada var inledd i staden och judarna skulle dödas. Tidigare idag har också ett terrorrelaterat bombdåd utförts i New York, USA. Tack och lov misslyckat och gärningsmannen gripen. Det har skett nya knivattacker och raketattacker i Israel den senaste veckan.
Jag är glad att jag inte ser mig som nyhetsförmedlare, artiklarna skulle bli daterade i samma ögonblick som de publicerades.

Alla dessa senaste händelser har sitt ursprung i att USA:s president deklarerat att han tänker förverkliga det beslut som fattades av USA:s regering redan 1995, nämligen att erkänna Jerusalem som Israels huvudstad och flytta sin ambassad från Tel Aviv till Jerusalem.
Plötsligt intensifieras palestinskt antisemistiskt våld lite överallt.

Svenska media citerar uttalanden och hot från bland andra Hamas i Gaza. Varför låter man Hamas citeras i Sverige? Det är väl inget nytt vad de tycker? Död åt alla judar. Israel ska utplånas!
Hamas är en terrororganisation, sluta ge dem utrymme i svensk media!

al-Aqsa moskén   Foto: Bertil
Arabiska israeler och araber på Västbanken citeras: vi måste försvara alAqsa!
Men ingen har påstått att alAqsa - mosken på tempelplatsen - är hotad. Inte Israel. Inte Donald Trump. Så sluta citera förvirrade och lurade individer som förvirrar och lurar svenska nyhets-konsumenter!

Sveriges utrikesminister Margot Wallström beklagar sig över att Trump så ensidigt har tagit politisk ställning genom att erkänna Jerusalem som Israels huvudstad. Hon verkar helt förblindad. Donald Trump har bara bekräftat vad hans föregångare beslutat om och som redan är en realitet; Israel har betraktat Jerusalem som sin huvudstad sedan 1950, alla regeringsbyggnader och andra viktiga instutitioner är förlagda där.
Däremot har hon själv med sin regering erkänt Palestina som inte ännu finns, och röstat för att avjudaisera Jerusalem genom en omröstning i UNESCO. Det, om något, är att ta en kraftig politisk ställning som försvårar alla försök till fredsavtal.
Hon dömer ut USA:s möjligheter till att vara medlare i konflikten men själv är hon persona non grata (ovälkommen till Israel) sedan flera år och har stängt ute Sverige ur sammanhanget för oöverskådlig framtid. Hon måste verkligen vara förblindad.

Det är som om dagens svenska regering röstfiskar bland de 100 000-tals invandrarna från Mellanöstern och använder de svenska judarna som agn på kroken. Medvetet eller omedvetet. Bättre att få en miljon muslimska röster i nästa val än några enstaka tusen judiska.
Förresten, tycks de tro; judarna har väl ändå flyttat från Sverige inom några år, här kan man ju inte bo om man har judiskt påbrå. Det smålustiga är ju att många judar faktiskt, efter hot i sina hemländer, flyttar till just Israel; det ställe där antisemiterna sist av allt vill ha dem.

Ett av skälen till våldet bland invandrare i Sverige mot svenska judar kan vara att antisemiterna tror sig ha fått klartecken från svenska myndigheter att gå till handling. Med en sådan hård retorik från svenskt håll mot Mellanösterns enda demokrati kan ju de odemokratiskt uppfostrade antisemiterna inte tro något annat:
"Det är så här vi löser problemen i Mellanöstern!"