PIK = Politiskt InKorrekt, på grund av mycket kärlek - till Israel
Startsidan visar de två senaste artiklarna - samtliga tidigare inlägg återfinns i Bloggarkivet. Läs dem - ingen kronologi

lördag 14 maj 2016

Ett spontant svar

Jaffaporten, foto från Hotel New Imperials tak.
Foto: Bertil
Jag fick vid ett tillfälle ett mail från en för mig okänd person. 
Konversationen kan kanske vara av intresse för någon av er läsare, så det får bli ett eget inlägg.
Jag har rensat texten från något stavfel och ändrat ordföljden på några ställen för att förbättra läsbarheten. Jag har också lagt till enstaka, mycket korta tillägg. 
Jag har självklart ändrat brevskrivarens namn. 

Hej Bertil! 

Jag hittade din mail på den blogg som var länkad på 'Samfundet Sverige Israel's hemsida. Jag håller för tillfället på att researcha för ett radioprogram på Göteborgs studentradio i programmet Radio Utblick. 
I det aktuella avsnittet skall vi diskutera Höger-Vänsterpolitik och ifrågasätta hur folk ser på de olika sidornas innebörd och huruvida det alltid är det bästa sättet att se på ett parti. Vi kommer till exempel prata med partier som i huvudsak inte ser sig själva som höger eller vänster då detta för det mesta handlar om ekonomi.

Vi har även kollat på andra länder där huvudfrågorna vid val inte nödvändigtvis är fokuserade på skatter eller hur man skall få tillväxt. Det är här du kommer in. 
Jag har kollat lite på Israelisk politik men det är lite svårt att sätta sig in i det hela framför en dator när jag aldrig varit i Israel. Så mina frågor till dig är som följer;

Hur definierad är den Israeliska politiken av Höger-Vänsterblock?
Tar frågor så som kriget och religionen större plats än skatter på valsedlar? (Jag läste att för första gången på länge har valet nu handlat på pengar istället för säkerhet, är det något du håller med om och varför tror du då att så var fallet?)
Vad är frågorna som legat i fokus inför valet nu senast?

Tack så jättemycket för din hjälp!
Vänliga hälsningar, Svea Svensson

P.s Om du har möjlighet så svara gärna omgående då programmet spelas in på måndag.

Vy över Jerusalems Old City mot Olivberget
Foto: Bertil

Mitt svar:

Hej och tack för att du läst min blogg. Fortsätt med det och sprid den gärna. Fler och fler hittar den trots att jag inte använder Facebook o dy. Det är märkligt.
Som jag nämnde i mitt senaste inlägg är jag inte ute i partipolitiska ärenden. 
(Jag syftade på följande artikel mars 2015)

Jag är ingen politisk expert men jag följer, så gott jag kan, de stora dragen i Israel därför att jag är allmänt intresserad av landet. 
Om de religiösa frågorna är viktigare här än i Sverige beror på vem du frågar. Och vilken religion menar du? Sverige är i mina ögon helt sekulärt, med närmast beröringsskräck till religion. 

Jag skriver detta mail i lobbyn till hotell New Imperial innanför Jaffaporten i Jerusalems Old City, jag och min hustru råkar befinna oss här just nu för semester. 
Här är multireligiöst. Från hotellet, som är arabiskt, hör man alla sorters kyrkklockor och minareter. Böneutropen skallar vid vissa tider över staden. HELA staden! 
Går jag ut strömmar alla sorters människor runt mig från jordens alla hörn. Alla märkliga varianter av ortodoxa kristna från östeuropa, katoliker från sydamerika, pingstvänner från Afrika, massor av jublande kristna från Syd-Korea osv.osv.
Det är samtidigt en ständig ström av ortodoxa judar på väg till/från Västra muren för bön. Många av dem tar närmste vägen: genom de arabiska kvarteren bland alla turister och försäljare. 
Vid jämna mellanrum är dessutom de flesta muslimska butiker stängda då innehavaren är på bönestund uppe på Tempelberget, på arabiska kallad al-Haram al-Sharif. Innehavarna vaktar varandras affärer om det kommer kunder.
Ingen av alla dessa olika människor vill ha krig. 
De vill sälja prylar, juice och kebab eller kanske bara bedja.

1. Höger-vänster i Israel?

Kolla med t.ex Paul Widén genom hans nyhetsblogg, länk på min hemsida. 
Min stora fråga är: Hur kan vänsterfolket i Sverige ständigt tala sig varma för den arabiska sidan i  Mellanösternkonflikten? (Jag vill som motvikt länka Noomi Stahls inlägg: (Länk=Det-var-ett-ding-ding-ding-dingt-val) 
Svensk vänsters kvinnosyn, HBTQ-frågor, utbildning och fred? Hallå eller? Det finns bara en koppling mellan vänstern i Sverige och Israels grannar, och det är hatet mot Israel.
De arabiska/muslimska länderna uppfyller inte ett enda av de krav en svensk vänsterpartist ställer, tro mig.
Det finns fler kvinnliga F-16 stridspiloter i Israel än det finns kvinnor i Saudi som kör bil (eller cyklar för den delen). Utbildningsnivån är skyhög i Israel jämfört med arabländerna generellt, inte minst bland arabiska kvinnor. (Var femte israél är arab) Kvinnor här i Israel gör ALLA jobb inklusive de militära.

Tel Aviv är utnämnd till Mellanösterns HBTQ-huvudstad. Årlig Prideparad i Tel Aviv, något otänkbart i de muslimska grannländerna. Det går inte ihop med vänsterns allmänna hållning i ämnet!!! Alla borde veta hur de frågorna behandlas i arabvärlden. 
Jag tror att de som har det bäst bland Mellanösterns araber är de som bor i Israel. (Bortsett från några tröttsamt stenrika oljeshejker.)
Tredje största partiet (en koalition) i det senaste valet i Israel var arabiskt! 
Människorna "på marken" lever i symbios med varandra här varje dag. Men politiker och religiösa ledare har stor makt bland människor i övriga världen utanför Sverige. Det tycks vi svenskar ha svårt att förstå och hantera.

Ska du jobba med världens brännpunkt nr 1, Mellanöstern, på Sveriges Radio bör du börja med att åka till Israel på semester. Inte med Diakonias bjudresor utan hyr en bil, boka lite olika hotell, bada i Döda havet och ägna flera dagar i Jerusalem osv.
Du blir förändrad. Jag var inte beredd på det vid mitt första besök 2007. Jag hade fått dessa tveksamheter i min tankevärld; de elaka judarna och de stackars araberna.
Men jag blev avväpnad och fick mitt livs största intresse.

2. Det har blivit dyrare i Israel. 

Invandringen är stor. Många nya flyktingar bl.a från Afrika och Östeuropa kostar. Kriget mot Hamas kostar. 
Israel satsar, till skillnad från Hamas, på att skydda sina civila. Det kostar. 
Arbetarunionen, som nästan vann valet, tryckte på för det stora behovet av ekonomiska reformer. Premiärminister Bibi lade då sent in en ny växel och varnade för hotet från omvärlden, särskilt Iran. Kanske hjälpte det honom att vinna valet.

Både nationell säkerhet och ekonomiska reformer är stora frågor. 
Men om du sitter med en pengapåse i ena handen och en fallskärm i andra och flygplanet du färdas i håller på att störta: Vilket behåller du greppet om? 
De flesta i Israel behöll fallskärmen. 

Det behövs två för att dansa tango. 
Arabvärlden erbjuder inte Israel en verklig fred, men det tycks inte ni svenska journalister ha förstått. (Ta det inte personligt) 
Den så kallade ockupationen av Västbanken är inte orsaken till konflikten, det är ett resultat av den (sexdagarskriget). 
Det finns inga garantier för närvarande att det inte skulle bli ett allvarligt krig om Israel drog sig från Judéen och Samarien (Västbanken). Israel är litet, det syns knappt på världskartan. 


Infotavla på Hadassasjukhuset i Jerusalem
Arabiska, engelska och hebreeiska  Foto: Bertil
Jag skulle vilja skriva mycket mer men nu vill jag gå ut i solen. 
Jag slutar med att utföra vad min vän Dick Haas (Läs gärna denna länk) bad mig när han låg nyopererad på Hadassasjukhuset i Jerusalem 2009:
"Bertil, berätta för alla du träffar hemma i Sverige, berätta för journalister och alla dina vänner; här på sjukhuset råder full demokrati. Här är alla läkare, sköterskor, övrig personal och alla patienter - araber och judar!" 

Bertil