PIK = Politiskt InKorrekt, på grund av mycket kärlek - till Israel
Startsidan visar de två senaste artiklarna - samtliga tidigare inlägg återfinns i Bloggarkivet. Läs dem - ingen kronologi

söndag 21 februari 2016

Ronaldo i Israel

LÄNK Se trevligt YouTube klipp; Ronaldo inkognito
Nu har det hänt igen: en superkändis har gjort reklam för en israelisk produkt och skapat svallvågor i den internationella debatten. 

Denna gång är det portugisen Cristiano Ronaldo, av många ansedd som världens bäste fotbollsspelare.
Han är aktiv i det spanska topplaget Real Madrid och självklar stjärna som lagkapten i Portugals landslag, som i juni 2016 blev Europamästare..
Ronaldo har tilldelats Ballon d'Or och internationella fotbollsförbundets pris som årets spelare; giltiga kvitton på att han är bäst. Tre guld i engelska Premier League med Manchester United pryder hans prishylla och övergångssumman från United till Real Madrid är historiens näst högsta, 80 miljoner pund. (motsvarar ca 1 miljard svenska kronor.)
Uppdatering 28/5 2016: Ikväll slog Ronaldo den avgörande straffen i mål och vann Champions League med sitt Real Madrid. 
Personer med enorma förmögenheter gör sig ofta kända för att göra stora donationer till hjälpprojekt och Ronaldo är inget undantag.

Men tacksamheten över att Ronaldo så sent som 2012 skänkte stora summor till skolor i Gaza verkar numera tyvärr vara som bortblåst. Likaså stoltheten över att Real Madrids huvudsponsor; det arabiska flygbolaget Fly Emirates, namn är tryckt på matchtröjorna.
Han har nämligen medverkat i en reklamfilm för det israeliska bredbandsbolaget HOT vilket tydligen överskuggar alla övriga positiva kvalitéer hos fotbollsstjärnan enligt många Israelkritiker.
Det israeliska HOT påstår att deras 200 mbit/s internet är snabbare än självaste Ronaldo. Kul idé. 
Om det inte vore för att HOT är ett israeliskt företag skulle debatten med hundra procents säkerhet inte uppstått. Det skulle bara varit ännu ett av alla de reklaminslag för varumärken världen över, som Ronaldo regelbundet medverkar i. 
Men bara namnet Israel väcker ett obeskrivligt hat hos många. 

Scarlett från Soda Stream-reklamen
För något år sedan hörde vi talas om kritiken mot den amerikanska skådespelerskan Scarlett Johansson, som gjorde reklam för Soda Stream; den populära maskin som tillsätter kolsyra till vatten och skapar hemmagjord läsk. Soda Stream saluförs över hela världen och de flesta vet inte ens om att det är en israelisk uppfinning.
Företaget flyttade efter kritikstormen sin produktion; från Samarien/Judeen som många kallar Västbanken och anses vara synonymt med ockuperad mark, för att istället etablera sig på andra platser i Israel. Djupdykande artikel i ämnet-Världen idag LÄNK
En mängd Palestina-araber blev förstås arbetslösa men bojkottarna blev nöjda, samma resultat som uppstår genom det senaste svenska kravet på ursprungsmärkning av varor från "de ockuperade områdena" i Israel. 
Livet är verkligen inte rättvist, men politiskt korrekthet går oftast före sunt förnuft.
Soda Stream märker nu av bojkottrörelsens oförsonliga hållning, trots att många uppskattar att kunna göra billig läsk och sodavatten själva. De som betalar det högsta priset är dock arabiska anställda i fabrikerna.
2014 väckte hennes reklamfilm en våg av avsky men Scarlett stod upp för produkten och för Israel. Hon har verkligen inte bara utseendet med sig, hon är också en mycket skicklig judisk skådespelerska. Hon vågade utmana kritikerna utan att backa. Hon tycks inte heller ha förlorat på att stå upp för sin åsikt, hennes karriär går istället spikrakt uppåt.
Stickspår: Min favoritfilm med Scarlett är nog The Prestige med bl a Christian Bale, Hugh Jackman, Michael Caine samt David Bowie i en mindre roll.

Hur ska det då gå för Ronaldo? Ja, inte heller han kommer att gå i konkurs om någon trodde det.
Ronaldos Facebook- konto lär ha ca 100 miljoner följare. Där ligger jag i lä, om man säger så...

Du kan se Ronaldos reklamfilm för HOT här(=länk)

Det mest intressanta tycker jag ändå är kommentarerna som följer nertill på YouTube-sidan. Hat och avsky vräks ut mot "sionisterna" och "barnamördarna" i Israel. Subjektet, dvs Ronaldo och hans reklamfilm blir snart bortglömt; den drunknar i en kloak av okvädesord mot judar; en orkan av hat.

"Jag älskade Cristiano Ronaldo, men efter att ha sett det här hatar jag honom", gick att läsa på någon social media.
Så mycket var den kärleken värd.

Det tydliga är polariseringen. Antingen hat eller kärlek. Tanken på att respektera människor på båda sidor finns knappast, något som måste till om det ska bli fred i världen. Att det dessutom finns en och annan barnamördare hos araberna glömmer kritikerna gärna bort. 

Filmat av Bertil 2013. 

Filmen visar arabiska grabbar som nyss sparkat boll mot Klippdomen i Jerusalem. Jag fick upp kameran precis när dagens fotbollsträning var avslutad, det blev tyvärr bara en kortfilm.
Vem vet, kanske lekte de Ronaldo?
Att judiska pojkar skulle sparka boll mot Kotel - Västra muren - ca 50 meter därifrån är svårt att tänka sig. Kotel är alltför helig för judarna, men att låta arabiska barn använda Klippdomen som bollplank är tydligen okej för muslimerna. Jag blev i alla fall förbluffad.

Att kunna surfa på internet snabbt eller göra egen läsk är ju inte livsavgörande. 
Men israeliska innovationer som verkligen betyder liv eller död för sjuka människor finns det gott om. Om bojkott-hoten mot Israel skulle bli konsekvent verklighet skulle vi inte bara stå utan bl a en mängd medicinsk utrustning och läkemedel. Vi skulle också sakna många av de tekniska hård- och mjukvaror inom IT-världen som krävs för att föra fram våra åsikter om t ex Israel, vare sig de är negativa eller positiva.
Politisk korrekthet är som sagt inte alltid lika med förnuft.