PIK = Politiskt InKorrekt, på grund av mycket kärlek - till Israel
Startsidan visar de två senaste artiklarna - samtliga tidigare inlägg återfinns i Bloggarkivet. Läs dem - ingen kronologi

söndag 25 maj 2014

Olika synsätt

En fredlig kaffestund hos en arabisk skohandlare
i Jerusalems "Old city"  Foto: Självutlösaren
I Ingemar Bergmans storslagna drama Fanny och Alexander håller familjens överhuvud, spelad av Jarl Kulle, ett gripande tal inför hela släkten. Han talar om "den stora världen" som hotar där ute och "den lilla världen", dvs släkt, vänner, hem och familj, där vi kan få söka skydd. Säga vad man vill om Ingemar Bergman men just denna scen är mycket vacker och stark.
Jag är helt övertygad om att "den lilla människan" vill leva i frid, fred och trygghet. Detta gäller över hela världen, i alla länder och bland alla folk. 
Men mäktiga krafter och påverkan härskar över våra huvuden.

Jag hoppas att Du som läser min blogg ibland också tittar till de länkar och tips som följer med min sida, utefter den högra kanten.

Ett inlägg från "Idiotsäkert Noomi Berlinger-Sthal" (18 maj 2014) vidrörde något som jag också funderat på länge, nämligen skillnader i tankesätt mellan araber och judar. För att du, käre läsare, ska förstå sammanhanget lättare kan du läsa hennes inlägg HÄR. Jag råder dig till att ta tid att läsa hennes inlägg!
Ofrånkomligt kan man använda samma formel på pro-israeler och pro-palestinier i den svenska debatten. Vi har alla samma råmaterial, samma historiska källor och samma informationsmöjligheter, men vi drar diametralt motsatta slutsatser.

Vid ett tillfälle för något år sedan gick jag i svaromål på kommentatorsfältet i en blogg som behandlade en demonstration mot Israel, med rubriken: Israels bomber och död ger protester. Jag skrev följande kommentar som motreaktion till artikeln:
”Eftersom Hamas och de andra militanta grupperna i Gaza skickar raketer mot civila samhällen i Israel är de, enligt ert resonemang, även de mördare. Ja, det är de! Hamas har mördat – till att börja med – sina meningsmotståndare i PLO, sedan inskränkt friheten för Gazas invånare, tagit ut hög tull för smuggelvaror genom tunnlarna, förföljt konstnärer, musiker och homosexuella osv.osv.  Sedan skjuter de tusentals raketer över civila samhällen och prickskjuter mot gästarbetare på åkrarna, listan kan göras lång. De utropar i sina egna stadgar att ”Förhandling med fienden är slöseri med tid”. (Finns att läsa på svenska på nätet) Måtte Gazas befolkning snarast bli av med sina förtryckare, Hamas, som drar ner det palestinska folket i fördärvet."
Svaret från bloggägaren lät inte vänta på sig. Tonfallet kan tolkas som att han är imponerad av min kunskap, men troligare är naturligtvis att han med ironi som hjälp vill beskylla mig för att inte veta vad jag talar om (samtidigt som han avslöjar sin egen okunnighet):
"Du vet uppenbarligen mycket om Hamas andra inte vet. Men nu handlade inte bloggposten om Hamas utan om vad Israel gör och de som demonstrerar mot deras mördande.
Möjligtvis kan Hamas ha läst den svenska telefonkatalogen och broschyren ”Om kriget kommer” som för några år sedan innehöll instruktioner om vad svenska folket hade rätt till, och rent av skyldighet att göra, i händelse av ockupation." 
Nära gränsen till Gaza  Foto: Bertil
Som slutkommentar till denna reaktion konstaterade jag bara detsamma som i början på denna artikel:
"Jag vet inte mer om Hamas än vad jag tagit in från massmedia, nyhets-mail från Israel, många lästa böcker, TV-nyhetsinslag osv.osv, kort sagt samma information som du och alla andra kan ta till sig. 
Men vi drar olika slutsatser av vad vi ser och hör."


Mitt ex av "Om kriget kommer" från 1952
Foto: Bertil
Jag köpte senare faktiskt ett exemplar av "Om kriget kommer" från 1952. Jag bjöd på den i auktionssajten Tradera och vann auktionen. Jag har läst broschyren mycket noga flera gånger och den uppmanar ingenstans att använda civilbefolkningen som levande sköldar samtidigt som man ska avfyra raketer över civila samhällen i grannlandet.
Jag vill påstå - helt bestämt - att den Israelfientlige bloggaren troligen själv inte har läst "Om kriget kommer" över huvud taget, men det har alltså jag.
Att diskutera vad Israel gör utan att ta hänsyn till vad Hamas har för sig eller vilken politik och inställning Hamas, PLO och de muslimska grannländerna har blir ganska meningslöst. 
Att diskutera Israels politik utan att väga in det judiska folkets historia och erfarenheter blir också ett haltande resonemang.
Många debattörer höjer sin röst i inlägg och kommentarer om någon särskild händelse, men konflikterna i Mellanöstern började inte förra veckan. Det finns fler ingredienser än en rubrik i Aftonbladet (svensk dagstidning). Mängder av historiska faktorer måste vägas in för att förklara sammanhanget.
Att lägga ett pussel som bara består av 2-3 bitar är ganska enkelt. Det imponerar inte på många. Men om pusslet består av många bitar blir det mer spännande. Skulle det fattas bitar blir motivet dock inte komplett, hur mycket tid du än lägger på att få ihop bilden.
Var noga med att läsa, lyssna och informera dig vid mer än en källa, annars blir du lätt bedragen.

Det finns människor som är förvånade över att fredsförhandlingarna mellan Israel och PLO strandade i april, trots att det varit uppenbart i minst ett halvår att det inte skulle lyckas denna gången heller. Istället har PLO annonserat att de vill enas med Hamas i Gaza i en gemensam regering. Det kallar inte jag för fredsvilja.
Jag har läst Hamas stadgar, det kan du också göra HÄR (Hamas stadgar)
Bara som ett exempel på hur stor (eller liten) fredsviljan är hos Hamas, ett citat ur artikel 13:
"Det finns ingen lösning på den Palestinska frågan utom genom jihad.  Initiativ, förslag och internationella konferenser är alla ett slöseri med tiden och fåfänga strävanden. Palestinierna vet bättre än att gå med på att leka med deras framtid, rättigheter och öde."
Att dessutom plocka bort det bibliska sammanhanget från det judiska folket och Israels historia gör förståelsen av konflikterna omöjlig.
Många seriösa forskare, debattörer och författare tror fortfarande att striden står om land men det är helt uppenbart att konflikten har en religiös dimension och handlar om Israels existens.
Bränslet i konflikten är andligt och löftena om landet återfinns i skrifterna.
Väljer du att hoppa över den dimensionen blir hela frågan obegriplig för dig.