PIK = Politiskt InKorrekt, på grund av mycket kärlek - till Israel
Startsidan visar de två senaste artiklarna - samtliga tidigare inlägg återfinns i Bloggarkivet. Läs dem - ingen kronologi

måndag 17 mars 2014

Tre bra anledningar

Varför ska man vara intresserad av Israel och det judiska folket?

Hur kan man vara en Israel vän?
Foto: Bertil 
Det finns många anledningar! Israel är ett fantastiskt turistland, med en underbar natur och fyllt med historiska platser. Men jordklotet är fullt av underbar natur och historiska platser, så det måste finnas fler anledningar?

Du som är en troende kristen har minst tre skäl att hålla ett öga på vad som händer i och kring Israel och dess folk. 
Därför är det smärtsamt att konstatera hur bekännande kristna (och till och med självaste Svenska Kyrkan) uttrycker sådant förakt mot Israel. 
Jag förstår det inte! 
Ta som exempel Svenska Kyrkans bojkottskampanj, konsekvenserna av den är i proportion till Israels fel och brister - och i jämförelse med tillståndet i Israels grannländer -  inte relevanta. 
Bibeln uppmanar oss att välsigna, ja till och med älska Israel. En kristens omsorg om lidande araber kan aldrig, enligt mig, ersätta kärleken till Israel och dess folk. Det går alldeles utmärkt att vara både proisrael och proarab. Kärlek betyder inte undfallenhet eller att vara eftergiven, Israel tål att kritiseras på mer än ett område. Men man kan ändå samtidigt älska. Jag vill göra en enkel jämförelse:
Min pappa tillrättavisade mig kraftigt vid ett tillfälle för ca 50 år sedan. (Jag förtjänade det förmodligen men jag har glömt vad saken gällde) Hade han gjort det idag hade han väl fått spendera ett par månader på en öppen anstalt (kraftig, skämtsam överdrift) men detta hände på tidigt 1960-tal, han gjorde ingenting olagligt.  
Men en sak vet jag: Från min första minut i livet till den dagen pappa dog älskade han mig. Han försvarade mig, han hjälpte mig och han skulle aldrig komma på tanken att bojkotta mig.
Jag ska försöka beskriva tre skäl varför du kan vara intresserad av Israel. 
Jag vet att inte alla tror på Gud, eller förlitar sig på Bibeln. Men för mig som gör det är dessa tre anledningar drivande och helt avgörande.

Första skälet: 
Gud själv har utvalt ett folk.
Israel är inte bara ett land, det är också ett folk. Från början var Israel alltså bara en enda människa. Vi kan läsa i 1 Mos 32 om hur patriarken Jakob fick ett nytt namn. "Du skall inte längre heta Jakob utan Israel..."
Följden av det blev naturligtvis att hans barn och efterkommande kallades Israels barn. 

Några av Israels barn på Mahane Yehuda - judisk matmarknad Jerusalem Foto : Bertil 
När de blivit tillräckligt många började vi kunna kalla dem Israels folk.
Vår hållning till Israel är alltså inte bara till en landyta eller en stat - utan också till ett folk - och till individer som kanske finns i din närhet.
Ett folk som blivit förföljda och hatade i århundraden, men som Bibeln uppmanar oss att välsigna. 

Men säger någon: Israels folk gjorde ju fel hela tiden? De avföll och lämnade Guds lagar och regler. Det verkar ju inte särskilt heligt och fromt. Hela Gamla testamentet berättar om hur Gud fick gå till rätta med dem.
En kung ledde folket på avvägar och nästa kung bad Gud om förlåtelse och så blev allt bra igen. Så kom en ny kung som gjorde fel igen och så höll det på, fram och tillbaka. Upp och ner, upp och ner. Är det något att ta efter?
Men Gud ville berätta något för oss genom det folket, och det handlar om dig och mig. Han ville att vi ska kunna känna igen oss. Vi stapplar också och faller ibland, men kan få upprättelse och komma tillbaka.
Din attityd till judar du möter påverkas av din syn på dem. Har du blivit påverkad av samtidens syn på det judiska folket? Har du lyssnat på hatpropagandan? Tycker du det är rätt att trakassera judar i Sverige för att du inte gillar staten Israels politik? 
Du vet väl att nazister marscherar öppet på våra gator i Sverige 2014! 
DET ÄR INTE OK! Du och jag måste reagera. 
Så, första skälet: Gud själv har utvalt ett egendomsfolk! 
Det folket vill jag lära känna.


Andra skälet: Gud själv har utvalt ett land
Inte nog med att Gud utvalt ett eget folk, han har också utvalt ett särskilt landområde.
Där utspelade sig större delen av Bibelns berättelser.
Att resa till Israel betyder alltså att man kan känna dofterna och värmen och uppleva avstånden mellan de olika platserna, precis som Bibelns huvudpersoner kunde göra. Hur höga är bergen och hur ser det ut runt Genesarets sjö? Hur långt är det mellan Nasaret och Kapernaum?
Tänk att läsa på vägskyltar: Betlehem 5 km, eller Jerusalem 10 km. Första gången pirrar det särskilt i magen. För dig som aldrig varit i Israel kan jag berätta: den första resan har alla förutsättningar att bli den som gör störst intryck på dig.

Davids vattenfall vid Ein Geddi
Foto: Bertil 
Det är spännande att vandra i Ein Geddis raviner vid Döda havet där den unge David gömde sig för kung Saul. Det var ju här allting utspelade sig.
Bibeln säger kanske inte så mycket om dagens Israel, men en resa till dagens Israel säger oss en hel del om Bibeln. 
Israel är en drömplats för arkeologer, och det är väldigt intressant att besöka fyndplatser från olika tidsperioder och ta del av allt man hittar. Ständigt görs nya upptäckter.
Låt dig guidas genom Western Wall Tunnel, dvs längs tempelplatsens murar, 
under dagens marknivå och se hur murarna sträcker sig många meter ner till den tidens gatunivå. Tempelplatsen måste ha tett sig otroligt hög och majestätisk under Jesu tid.
Det var en särskild upplevelse för mig att första gången gå fram till Västra muren, stödmurarna runt judarnas tempel i Jerusalem. Lite blygt tog jag med handflatan på de stora stenarna. Historien fick liksom liv, det var äkta! 
Men nu ett gott råd: Åk inte till Israel för att din omgivning kräver det. Låt inte dina vänners påtryckningar tvinga dig! Res inte för att det är något man bör göra, vänta istället med att resa tills du längtar efter det och själv vill det. 

Kasta dessutom alla fördomar i någon soptunna innan du går på flygplanet!
Det är inte meningen att du ska resa till Israel för att bekräfta den ena eller andra uppfattningen. Det är meningen att du själv, likt en upptäcktsresande, ska UPPTÄCKA Israel. 
Det gör stor skillnad.
Det var det andra skälet: Gud själv har utvalt ett land. 
Det landet vill jag besöka.


Tredje skälet: Israel - Tidstecknet
Det är omöjligt att läsa Bibeln utan att höra talas om Israel, det nämns på varje sida.
Vi kan utläsa en övergripande plan från Guds sida, som har en början och ett slut i historien. 
Vid tidens slut tycks Israel och det judiska folket spela en helt avgörande roll.
Då är det väl helt rimligt att du och jag har koll på vad som händer i det det där lilla landet vid Medelhavets östra strand? Även kyrkans folk och bojkottsivrarna i Svenska Kyrkan har tillgång till denna skriftliga information!

Foto: Bertil
Jag har valt rubriken: Israel – tidstecknet. Jag vet att vi inte kan lägga en helt klar tidtabell när allt kommer att hända, men en sak är säker: Bibeln ger oss en rad tips om vad vi ska hålla ögonen på.
Det judiska folkets återsamlande till sitt land och staten Israels utropande är - i varje fall för mig - tydliga tidstecken. Messias ska komma. 
Vi ska ju alltid vara redo, och ser vi förändringar i händelseutvecklingen som överensstämmer med Bibels budskap kan det hjälpa oss att hålla oss vakna. Det är inte USA:s president, eller Rysslands, eller FN eller Arabförbundet som slutgiltigt avgör framtiden. Jag tror det finns en mycket större plan.
Det pågår en konflikt och det är spänt mellan olika grupper. Den muslimska världen tycks oförmögen att erkänna Israel som en judisk stat. 

Men vad Israels fiender än säger, vad än PLO:s eller Hamas ledare, politiska debattörer, journalister eller Irans ayatollor har för uppfattning, eller vad du och jag än har för inställning, så för Gud själv Israel - likt ett skepp - framåt, hur och vart han vill.
Och om det finns en gudomlig plan för jordens framtid så för han det skeppet tryggt i hamn. 
Det är spännande att betrakta det hela, och ju mer man känner till, ju intressantare blir det.